Visie

Jeroen Twisk

Mijn visie op pianoles
Tijdens de studie ging ik al les geven en kinderen en volwassenen coachen in het pianospel. De ervaring dat iedereen verschillend met deze hobby omgaat, maakt het vak van pianoleraar zo boeiend. Je moet improviseren en creatief denken. Belangrijk om te beseffen is het feit dat pianoles ook echt een leerhobby is waar aandacht voor juiste oefening continu om de hoek komt kijken. Daarom geef ik veel aandacht aan de manier van aanpak in het oefenen, zodat je voelt dat zo’n aanpak je rust en ruimte geeft en plezierige voldoening.

Pianoles voor volwasssen
De leeftijd waarop je begint met pianospelen, of het weer wilt op oppakken, maakt mij niet uit. Je bent nooit te oud om te leren. Vaak is het de twijfel en een vorm van faalangst die je belemmeren. Maar als je echt kunt genieten van de piano, dan is dit te overwinnen met een gezonde relativerende motivatie. Relativerend, omdat de prestatiemotivatie van volwassenen vaak hoog ligt. Zo niet te hoog, en dat werkt mogelijk in je nadeel.

Pianoles voor kinderen
Bij kinderen die piano willen leren spelen, kom je dit bijna niet tegen. Bij hen is een algemene motivatie om een instrument te gaan bespelen van groot belang. De ontdekkingswereld waarin een kind leeft, is veel meer onderhevig aan invloeden van buiten af. Een goede leeftijd om te beginnen is niet te noemen. Ik kijk meestal in de proefles of eerste lessen hoe kinderen reageren. Om kinderen goed gericht in het oefenen te coachen is een hele uitdaging. De basiselementen, zoals notenschrift, ritme, overige theorie en pianotechniek, krijgen zij, evenals bij ouderen, via een methodiek die bij hen past. Ik improviseer daarin met eigen en bestaande methodes.