Koordirigent

Doordat ik als begeleider met allerlei verschillende koren kennismaakte, deed de gelegenheid zich voor om zelf een koor te dirigeren. Dat was een mooie ontdekking. Het is heerlijk om een groep zangers te coachen. Ongeacht de grootte van de groep. Voor de amateurzanger is het plezier hebben aan zingen het belangrijkst. Dat beleeft hij samen met de medezangers en de dirigent. Voor de dirigent bestaan er twee muzikale vuistregels: zuiverheid en eenheid van klank. Hiermee kneed je het koor tot een geheel. De verschillende stijlen in de muziek vragen wel om een specifiek stemgebruik. Ga je de stem ‘klassiek’ gebruiken of geef je de stem een ‘poppy sound’ of wellicht nog iets anders, als je bv. cross-over gaat. Dat maakt koorzang ook extra interessant.

Ik volgde bij de SNK een applicatiecursus voor amateurkoordirigent. Slagtechniek en veel ins en outs van koorzang kwamen daarin aan bod. Hoe je het een en ander in de praktijk toepast is tenslotte heel individueel. Het verrassende vind ik altijd dat de zangers de sfeer en daarmee ook de ‘psychologie’ binnen de groep bepalen. De dirigent gaat een koor ‘voelen’ en kan zo een bepaalde werkwijze vinden die goed werkt.

Rhumtas

Ik dirigeer al lange tijd zanggroep Rhumtas, een vrouwenkoor uit Beltrum, waarmee ik klassieke- en lichte muziek afwisselend uitvoer. Klassiek in bv. de muziek van Pergolesi’s Stabat Mater en fraaie Ave Maria’s van diverse componisten. Lichte muziek in bijvoorbeeld Songfestivalsongs, oude en nieuwe popsongs, maar ook cross-overmuziek van Karl Jenkins in de complete uitvoering van Adiemus – Songs of Sanctuary.

Rhumtas

Sinds kort sta ik in Enschede voor Monteserra, een klein gemengd koor, waar de klassieke muziek de hoofdmoot is met uitstapjes naar werken van componisten van nu. Het brede scala aan stijlen in de klassieke muziek is een geweldige basis om binnen dit koor te kunnen variëren. Zo wordt bv. ‘in programma’ Purcell’s Funeral sentences gekoppeld aan het vrij recente Requiem van Gilkyson, en beladen partsongs van Elgar en Stanford aan indringende madrigalen en motetten van Bennet en Tallis.

Montessera

Met koren werken brengt voldoening. Om het brede klankpalet van stemmen, hetzij a capella, hetzij begeleid, in de mooiste vorm te bereiken, is een geweldige uitdaging. Hoe je als dirigent het proces en de interactie met de zangers wil ervaren, vraagt om flexibiliteit en doelgerichtheid. Ik heb nu 25 jaar ervaring met diverse koren, o.a. Et Cetera, Canzonet en Ensemble Vocale Pierre Villette.

Ensemble Vocale Pierre Villette

Maar … ik vind niet alleen het dirigeren heerlijk. Ook het maken van arrangementen van klassieke zangstukken en populaire nummers is een geliefde bezigheid. Van een lied/song maak ik dan een koorarrangement al of niet met begeleiding.